Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta öğretim kurumları yönetmelikleri gereği “ ilköğretim ve Ortaöğretim kurumlarında görevli yönetici ve öğretmenler, derslerin kesimi tarihinden temmuz ayının ilk iş gününe, eylül ayının ilk iş gününden derslerin başlangıç tarihine kadar geçen sürelerde mesleki çalışma yaparlar.( Meb. Okul Öncesi ve İlköğretim kurumları Yönetmeliği. madde:38, Meb Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, madde;87) Söz konusu çalışmalara katılan öğretmenlere Bakanlıkça günlük üçer saat ek ders ücreti ödenmektedir.
Meb. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğünün 2018
–Haziran dönemi Mesleki çalışma programına göre mesleki çalışmaların amacı;
“İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görevli yönetici ve öğretmenlerin
genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon alanlarında bilgi ve
görgülerini artırmak yeni beceriler kazandırmak, eğitim ve öğretimde
karşılaşılan problemlere çözüm yolları bulmak, öğrencinin ve çevrenin
ihtiyaçlarına göre plan ve programları hazırlamak ve uygulamak” olarak
belirlenmiştir.
Yine ilgili programda;
“1. Öğretim Programı ve Kazanımlar 2. Öğretmenlik Mesleği Genel
Yeterlikleri 3. Öğretim Yöntem ve Teknikleri 4. Öğretim Materyalleri 5. Sosyal
Kültürel Etkinlikler 6. Değerler Eğitimi 7. Sınıf Yönetimi ve Akademik Başarı
8. Ölçme ve Değerlendirme 9. Mesleki Gelişim” konularında müzakereler
yapılacağı belirlenmiştir.
Bakanlığımızın ilgili programında; Çerçeve programı gözeterek yerel
ihtiyaçlara göre aşağıdaki başlıklar ve benzeri konularda il/ilçe bazında
mesleki çalışma faaliyetinde bulunulabileceği de belirtilmiştir.
“1. Liselerde özel eğitim uygulamaları (Özel eğitim sınıfları, evde eğitim,
destek eğitim odası)
2. Teknoloji ve Madde bağımlılığı
3. Kariyer rehberliği (meslek seçimi, sınav sistemi vb.)
4. Ergenlerde sınıf yönetimi ve disiplin
5. Ergenlerle iletişim
6. Öğrencilerin sosyal ve kültürel etkinliklere yönlendirilmesinin ders
başarısına etkisi
7. Sınav kaygısı
8. Okullardaki spor faaliyetlerinin öğrencilere benimsetilmesi ve
branşlaştırma
9. Okulda ilk yardım
10. Öğrencilere çevre bilinci kazandırma
11. Etkin sınıf yönetimi etkin okul yönetimi
12. Değişen okul rolleri (Okulların halka açılması, hayat boyu öğrenme)
13. Liderlik ve örgüt kültürü
14. Orta öğretim okullarında kriz yönetimi
15. Şiddetin nedenleri ve şiddete karşı alınabilecek önlemler
16. Eğitimde zaman yönetimi ve akademik başarı
17. Okul çevre güvenliği
18. İş sağlığı ve iş güvenliği konuları
19. Değerler Eğitimi
20. Kaynaştırma Eğitimi
21. Bireyselleştirilmiş eğitim programları
22. Kapsayıcı eğitim
23. İşletmelerde mesleki eğitim, staj veya yoğunlaştırılmış eğitim
uygulamaları
24. Öğrenci Devamsızlığının Azaltılması için alınacak tedbirler
25. Güncellenen Öğretim Programları
26. Çocuğa yönelik ihmal ve istismarın önlenmesi
27. Afet Farkındalık Eğitimi
Ayrıca ekteki örnek kitap ve film listesindeki eserler, eğitimler boyunca
okul idaresinin uygun
bulduğu saatlerde öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerine katkısı
açısından eleştirel gözle tartışılacaktır.”
Bakanlığımızca teorik altyapısı iyi hazırlanmış, amaç ve hedefleri
iyi belirlenmiş bir etkinliktir “mesleki çalışmalar”. Mesleki çalışma
döneminde; yıl içinde çalışma yoğunluğundan bir türlü konuşulup müzakere
edilemeyen muhtelif eğitim sorunlarının irdelenmesi, eğitim içerikli kitapların
okunması, filmlerin izlenmesi vb. birçok faydalı olacağı şüphesiz faaliyetlerin
öğretmenler tarafından yapılması öngörülmüştür Bakanlığımızca.
Eskiden, henüz okullarımızda bilgisayar bulunmadığı dönemlerde seminer
dönemleri daha verimli ve daha işlevsel geçerdi. Zira yıl sonu seminer
dönemlerinde, öğretmenler arasında iş bölümü yapılarak, Sınıf Geçme Defterleri,
Diploma defterleri, elle günlerce ikişer nüsha halinde yazılır, Öğrenci Kütük
Defteri, Öğrenci şahsi dosyalarındaki bilgiler teker teker güncellenir,
Diplomalar özenilerek güzel yazılarla hazırlanırdı. Sene başı seminer döneminin
en önemli faaliyetini de, elle yapılan yıllık planlar ve zümre toplantıları
oluştururdu.
Günümüzde ise okul idarelerindeki her türlü belge ve defterler öğretmen ve
idarecilerin elle müdahalesi/emeği olmaksızın bilgisayar ortamında
hazırlanmaktadır. Dolayısıyla günümüzde öğretmenlerin idari işlemlere katkısı
pek bulunmamaktadır. Her sene hemen aynı içerikteki seminer
konularının da verimli bir şekilde irdelendiği pek söylenemez Eğitim yılının
sona ermesi nedeniyle öğretmenlerde haklı olarak bir gevşeme bir rahatlama,
tatil moduna girme durumu oluşur. Birçoğunun uzmanlık gerektiren seminer konularının
öğretmenlerce görüşülüp müzakere edilmesinden fayda pek beklenmez, sadece
formaliteler yerine getirilmiş olur.
Neler Yapılabilir?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder