Kısaca “Hangi tür liselere hangi vasıflara sahip öğrenciler devam etmeli? Nitelikli liselerde öğrenim görecek nitelikli öğrencileri nasıl belirleyeceğiz?” sorularına cevap aradığımız, Ortaokullardan liselere geçiş sisteminde yıllardır istikrar sağlayamadık. Son 15 yılda dört yöntem denendi; 2000’lerin başında LGS, 2004 den itibaren OKS, 2008’den sonra SBS ve 2014-2015 öğretim yılından itibaren de TEOG.
Cumhurbaşkanımızın talimatıyla 2017-2018 öğretim yılından itibaren
Teog da kaldırıldı,
Liselere giriş için bir nevi 5 yıl önceki sisteme geri dönüldü. Fen
liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri ve proje okullarında öğrenim görmek
isteyenler Haziran ayında yapılacak merkezi sınava girecekler, diğer liselere
ise sınavsız adrese dayalı tercih sistemiyle yerleştirme yapılacak.
Söz konusu sistem değişikliği geçtiğimiz öğretim yılında ( 2018-2019)
uygulandı, “adrese dayalı yerleştirmede meslek liseleri fazla tercih
edilmedi, Anadolu liselerinde yığılmalar oldu.Kontenjanları dolan Anadolu
liselerine ek kontenjanlar açılarak velilerin isteği yerine getirilmeye
çalışıldı. Ülke çapında Meslek liselerimiz ise kontenjanlarını dolduramadı.
Ebeveynlerin çocuklarını Anadolu liselerinde okutmak istemeleri normal
karşılanabilir, zira on yıllardır veli ve öğrenciler çeşitli yollarla (Meslek
lisei mezunlarına üniversite girişte uygulanan katsayı engeli, DYK
kursları ve Teog yarışıyla akademik eğitimin özendirilmesi vs. ) meslek
liselerinden soğutuldular. Ancak mesleki eğitim alması gereken
öğrencilerin velilerinin isteğinin yerine getirilerek çocuklarının
Anadolu liselerine alınması velilere ve öğrencilerine kötülük yapmak olur. Akademik
başarısı düşük, Ortaokul sonuna kadar ders çalışma alışkanlığı kazanamamış bir
öğrenci adrese dayalı sistemle yerleşeceği Anadolu lisesinde başarılı
olma şansı pek yoktur. Bu tür öğrenciler genelde 9. Sınıfta sınıf tekrarına
kalırlar. Bir kısmı okulu bırakır, bir kısmı açık liseye geçiş yaparlar.
Zorlanarak, kala-geçe okulu bitirenlerin de iyi bir üniversiteye girme şansları
yoktur, bir meslekleri olmaksızın “düz lise mezunu” olarak hayatlarını
sürdürmek zorunda kalırlar. Bunca harcanan zaman,emek, maddi külfet
maalesef boşa gitmiş olur.
Neler Yapılmalı?
1.1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda,“İlköğretimini tamamlayan ve
ortaöğretime girmeye hak kazanmış olan her öğrenci, ortaöğretime devam etmek ve
ortaöğretim imkanlarından ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde yararlanmak
hakkına sahiptir. “ ifadeleri yer alır. (1739 Milli Eğitim Temel Kanunu, Madde 27)
Ortaokulu bitiren öğrencilerimiz kanunda belirtilen, “ilgi ,istidat
ve kabiliyetlerine” göre uygun orta öğretim kurumlarına yerleştirilmelidir.
“İlgi İstidat ve Kabiliyetlerin” ölçümü iki şekilde olabilir;
a.
Öğrencileri yıllardır okutan, bilen tanıyan “öğretmenler kurulu”
karaları
b.
Öğrencilerin Lgs sınavında alacakları puan.
Bu iki ölçekle ortaokul bitiren öğrencilerin
mesleki eğitime mi, akademik eğitime mi devam etmelerinin uygun olacağı
belirlenmelidir.
.2.Ortalama başarıya sahip öğrenciler yıllardır Anadolu Liselerinde
okutuldu, liseyi zar-zor bitirebilenler, lise mezunu, istihdam alanı olmayan
vasat yüksek okul veya fakültelere devam edenler de üniversite mezunu olarak
“işsiz” kaldılar. Harcanan emek, zaman ve kaynaklar ziyan oldu, bu sistemden
devletimiz de, öğrenciler de, veliler de zarar gördü. Bu durumdan ders
çıkartılmalı, akademik başarısı vasat, el becerisi yüksek, mesleğe yatkın
öğrenciler meslek liselerine yönlendirilmeli, akademik liselere alınmamalıdır.
4. Halen meslek liselerinin ilk iki sınıfında akademik liselerdeki,
akademik dersler (Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji vs.) yer almakta, bu durum
zaten akademik derslerindeki başarısı düşük olan meslek lisesi öğrencileri için
sıkıntı oluşturmaktadır. Meslek liseleri, mümkün mertebe akademik derslerden
arındırılmalı, ,mesleki dersler ve uygulamalı derslerin yanında insani
değerler, adab-ı muaşeret ve beşeri ilişkilere ağırlık verilmelidir.
5. Eğitimin en temel amacının, kısaca“iyi insan, iyi vatandaş” yetiştirmek
olduğu Milli Eğitim Temel Kanununda açıkça yazılıdır; ( Türk Milli Eğitiminin
genel amacı,Türk Milletinin bütün fertlerini,………..; Türk Milletinin milli,
ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve
geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan,
insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan
demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı
görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar
olarak yetiştirmektir. “ 1739 sayılı-Milli Eğitim Temel Kanunu, madde 2”) Buna
göre ortaokul sıralarında akademik başarı yarışı yaptırmak yerine,
öğrencilerimize değerler eğitimi verilmeli, yarının, düzgün, işini iyi yapan, vatanını,
milletini seven, kendisi ve çevresiyle barışık, sorumluluk sahibi
”Allah'tan korkan kuldan utanan “ hekimleri, avukatları, mühendisleri,
şoförleri, ustaları, aşçıları, temizlik elemanları, servis elemanları vs.
yetiştirilmelidir. Aksi takdirde insani değerlerden yoksun bir doktorun da
avukatın da, bilgisayar mühendisinin de vs. bu millete bir faydasının
olmayacağı malumdur. Temel insani değerlerden yoksun doktor hastasını
kandırabilir, maddi kazanç için gereksiz tahlil, tedavi uygulayabilir, avukat
müvekkilini ayrı, karşı tarafı ayrı ve aynı anda kandırıp sömürebilir,
bilgisayar mühendisi ürettiği anti virüs programlarını satabilmek için
bilgisayarlarımıza virüs gönderebilir. Bu değerleri veremediğimiz aşçımızın
sağlıksız ve hijyen kurallara uyulmadan ürettiği yemeklerini yemek zorunda
kalacağımızı unutmamalıyız.
Sonuç
Ortaokul sonuna
kadarki öğretmenler kurulu kararları ve Ortaokul sonunda öğrencilerin gireceği
Lgs sınavından alınan puana göre yapılacak değerlendirmeye göre öğrencilerin
devam edeceği lise türü kesin olarak belirlenmeli, ve istisnasız
uygulanmalıdır. Mesleki eğitime devam etmesi öngörülen öğrencilerin
akademik liselere devam etmesi sonucunda, Anadolu lisesi mezunu, istihdam alanı
olmayan fakülte veya yüksek okul mezunu, çıraklık eğitimi çağını kaçırmış
mutsuz, umutsuz, işsiz gençlerimiz olacağı unutulmamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder