12
Temmuz 2013 tarihinde 6495 sayılı Kanunla 4736 sayılı Kamu Kurum ve
Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunda yapılan değişiklikle, şehit yakınları,
gazilere, gazi yakınlarına, başarılı sporculara, engel oranı %40 ve üzerinde
olan engelli bireylere ve ağır engelli olan bireylerin birlikte yolculuk
ettikleri en fazla bir refakatçisine demiryolları ve denizyollarının şehir içi
ve şehirlerarası hatlarından, belediyelere, belediyeler tarafından kurulan
şirketlere, birlik, müessese ve işletmelere veya belediyeler tarafından yetki
verilen özel şahıs ya da şirketlere ait şehir içi toplu taşıma hizmetlerinden
ücretsiz olarak yararlanma hakkı; 65 yaşın üstündeki vatandaşlara demiryolları
ve denizyollarının şehir içi hatları ile yukarıda sayılan şehir içi toplu
taşıma hizmetlerinden ücretsiz olarak, demiryolları ve denizyollarının
şehirlerarası hatlarından ise % 50 indirimli olarak yararlanma hakkı
getirilmiştir. (4736 sayılı Kamu Kurum Ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal Ve Hizmet
Tarifeleri İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (Ek fıkra: 12/7/2013-6495/88 md.)
2013 yılında yapılan bu mevzuat değişikliği sonucu
ülke genelinde hiçbir istisnası olmaksızın 65 yaşını doldurmuş her Türk
vatandaşı, belediyelerin sağladığı toplu seyahat hizmetlerinden ücretsiz olarak
yararlanmaya başladılar. Zaman zaman tartışmalara neden olsa da uygulama 10 yıldır
devam etmektedir. Tartışmalarda,
ücretsiz seyahat hakkı uygulaması nedeniyle özellikle pik saatlerde otobüslerin
çok dolu olduğu bu nedenle işe gidecek kişilerin, okula gidecek öğrencilerin
otobüslere binemedikleri öne sürülmektedir. Hiçbir (maddi durum) istisnası olmadan
65 yaşını dolduran tüm vatandaşlara, zaman kısıtlaması da olmaksızın (günün her
saatinde ) ücretsiz seyahat hakkının makul olduğu söylenemez. “Bedava” ya da “
ücretsiz” demek, belli bir maliyeti olan kullandığınız ürün veya hizmetin maliyetinin
başkaları tarafından karşılandığı anlamına gelir. Belediyeler ulaşım hizmetini
sunarken hizmetin devamı için maliyetleri kurtarmak üzere biniş ücretleri
tespit ederler. Otobüslere ne kadar fazla ücretsiz biniş yapılırsa ücretli
binenlerin birim biniş ücretleri oransal olarak artar. Örneğin şu anda ortalama
biniş ücreti 15 lira ise,65 yaş üstü vatandaşların ücretsiz biniş hakkı olmasa
bu rakam 10-11 lira seviyelerinde olabilirdi. Yani 65 yaş üstü vatandaşların
toplu ulaşım seyahat ücretleri, aynı hizmetten yararlanan o bölgedeki diğer
vatandaşlar tarafından karşılanmaktadır.
En kötüsü de o yöredeki
öğrenciler, asgari ücretle çalışmak için işe gidenler, işi olmayıp iş aramak
için Belediye toplu ulaşım araçlarını kullanan işsizler de (en azından bir kısmı zengin mal, mülk
sahibi) 65 yaş üstü kişilerin ücretsiz
binişlerine sponsorluk yapmaktadırlar. Bu
makul olmayan, kamu vicdanını sızlatan popülist uygulama böyle gitmez,
gitmemelidir.
Neler
Yapılabilir;
1.Mevzuatımızdaki Türk vatandaşı olan altmış beş
yaş ve üzeri kişilerin belediyelerce yürütülen toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz
olarak yararlanabilmesi düzenlemesine istisna getirilebilir, ücretsiz uygulama,
maddi durumu iyi olmayan, malı mülkü olmayan vatandaşlarla sınırlandırılabilir.
Hatta bu tür ihtiyaç sahibi vatandaşlara 65 yaşından önce de bu haklar
verilebilir. Bu haliyle maddi durumu iyi olan 65 yaş üstü vatandaşlar da bir
nevi zulüm görüyorlar şöyleki; ücretini ödeyerek dolmuşa binip oturarak rahat
rahat gidebilecekleri yere, “ücretsiz binme” psikolojisi ile otobüslerle
gidiyorlar, oturacak yer bulamadıklarında bazen gençlerden yer istiyorlar bazen
de bir saat gibi uzun yolculukları bile ayakta zorlanarak yaparak adeta kendilerine zulmediyorlar.
2.
Bazı 65 yaş üstü kişilerin bir kısmı maalesef bu hakkı istismar etmekte, “nasıl olsa ücretsiz “ mantığıyla otobüslerle
market market, pazar pazar dolaşmakta adeta seyahat ederek vakit
geçirmektedirler. Bunun önüne geçmek için ücretsiz binişe (günde 4, ayda 100
biniş vb. gibi) sınır getirilebilir.
3.Pik
saatler denilen sabah işe gidiş ve akşamüzeri işten dönüş saatlerinde ücretsiz
ulaşım hakkı kısıtlanabilir.
Sonuç
Şüphesiz,
her toplum yaşlı insanına sahip çıkmak zorundadır. Bu sadece Devletin değil,
toplumun da görevidir. Bu
çerçeveden baktığımızda; ihtiyaç sahibi 65 yaş üzeri vatandaşların
belediyelerce yürütülen toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz olarak
yararlanabilmesi uygun olabilir. Ancak bu konuda istisna getirilmeyip (zenginler de
dahil) tüm
vatandaşlara bu hak verildiğinde, her biniş için 15 lira ödeyen işsiz, asgari ücretli
çalışan, ve hiç geliri olmayan milyonlarca öğrenci bu işe rıza göstermez/göstermiyor.
Bu işi kamu vicdanını sızlatmadan yukarıda sunulan öneriler doğrultusunda
uygulamanın yolları aranmalı, bulunmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder